سلمان رشدی و توطئه آیات شیطانی

سلمان رشدی و توطئه آیات شیطانی

۱) چگونگی شکل‌گیری سلمان رشدی

«آیات شیطانی» (The Satanic Verses)، عنوان رمانی است که «سلمان رشدی»، نویسنده‌ی هندی‌تبار تبعه‌ی انگلستان نوشته و در تاریخ ۱۳۶۷/۷/۴ برابر با ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۸ «انتشارات وایکینگ» (جزو گروه انتشاراتی پنگوئن) آن را در ۵۴۷ صفحه (نسخه انگلیسی در چاپ اول) منتشر کرده است.

سلمان رشدی، کتاب آیات شیطانی را به سفارش «گیلون آیتکن» (Gillon Aitken)، رئیس یهودی انتشارات وایکینگ و در برابر دریافت دستمزد بی‌سابقه ۸۵۰ هزار پوند نوشت!

۲) محتوای کتاب آیات شیطانی

الف. نام کتاب

عبارت آیات شیطانی، برگرفته از افسانه‌ای جعلی و تهمتی نارواست که به پیامبر (ص) نسبت داده شده و در کتب پیروان مکتب خلفا، با عنوان «حدیث غرانیق» آمده است. غَرانیق، جمع غَرنیق یا غُرنوق، به‌معنای مرغ آبی است که گردنی بلند به رنگ سپید یا سیاه دارد.

کتاب آیات شیطانی

در این افسانه آمده است که در نخستین سال‌های بعثت که مشرکان، مسلمانان را سخت آزار می‌دادند، عده‌ای از مسلمانان به حبشه هجرت کردند. پیامبر (ص)، نگران، منتظر آیاتی بود که موجب نوعی نزدیکی به قریش شود. روزی از همین روزها درحالی‌که پیامبر و عده‌ای از مسلمانان در یکی از انجمن‌خانه‌های قریش، دور کعبه نشسته بودند، پیامبر در آن انجمن آیات نوزدهم و بیستم سوره‌ی نجم را که می‌فرماید: «آیا دیدی لات و عُزّی را و منات را که سومین آن دو بود»، تلاوت کرد. پیامبر (ص)، بی‌درنگ پس از تلاوت آیات فوق، این آیه را تلاوت می‌کند: «این‌ها مرغان آبی بلندپروازند که شفاعت آنان امید می‌رود»!!

تلاوت سوره ادامه می‌یابد و در پایان، پیامبر (ص) آیه‌ی سجده را می‌خواند و مسلمانان و مشرکان سجده می‌کنند. علت سجده و شادمانی مشرکان این بود که پیامبر در آیات سوره نجم از بت‌ها به نیکی یاد کرده بود. اما هنگام شب، جبرئیل بر پیامبر نازل می‌شود و به او می‌گوید که این جملاتِ آخر، وحی نبوده و از جانب شیطان القاء شده است!! پیامبر غمگین می‌شود و می‌گوید: من چیزی را که خدا برای من نفرستاده، بر او بستم! و خداوند برای دل‌جویی از پیامبر این آیه را فرستاد: «هرچند نزدیک بود از آن‌چه بر تو وحی کردیم منحرفت کنند تا چیز دیگری بر ما ببندی و تو را به دوستی گیرند، و اگر ما تو را استوار نکرده بودیم، نزدیک بود کمی به آن‌ها مایل شوی. در این صورت، عذاب دو جهان را دوچندان به تو می‌چشاندیم و در برابر ما یار و یاوری نمی‌یافتی». (تفسیر طبرى، ج۱۷، ص۱۳۱، چاپ بولاق)

سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی

ب. محتوای کتاب

این کتاب شیطانی، برخلاف ژستی که برخی مدعیان آزادی بیان می‌گیرند نه‌تنها یک کتاب نظری نیست، بلکه یک رُمان بلند در ۹ فصل است که در سراسر آن به ساحت قدسی حضرت رسول اکرم (ص)، همسران و صحابی شناخته شده‌اش توهین و جسارت شده است. رشدی در این رمان با تحقیر و توهین به این شخصیت‌ها، آن‌ها را افرادی العیاذبالله فاسد و اهل انحرافات اخلاقی معرفی کرد.

نویسنده‌ی کتاب، هم‌چنین به پیامبران اولوالعزم هم‌چون حضرت ابراهیم، عیسی و موسی علیهم‌السلام نیز اهانت کرده است و جبرئیل را هنرپیشه و هنرمندی می‌داند که متخصص پیکرتراشی خدایان هندو است.

با این توضیحات، روشن است که کتاب آیات شیطانی هدفی جز توهین و هتک حرمت اعتقادات مسلمانان نداشته است و اساساً به همین دلیل بود که در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ امام خمینی (ره) فتوای ارتداد سلمان رشدی را صادر کردند.

کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی

رشدی سه مضمون اصلی را در کتاب آیات شیطانی آورده است:

به‌طور کلی، دین و اندیشه‌ی دینی، اصلی‌ترین مضمونی است که رشدی در همه‌ی نوشته‌های خود مطرح می‌کند. در این کتاب، این مضمون به‌گونه‌ای بیان شده است که در پایان داستان، خواننده خود را از دین و اندیشه جدا می‌کند.

معرفی اسلام به‌منزله‌ی دینی خرافی و عقب‌مانده از تمدن و دموکراسی و آزادی و توهین به پیامبر اسلام (ص)، مضمون دیگر کتاب آیات شیطانی است.

سومین مضمون مطرح‌شده در کتاب یادشده، انقلاب اسلامی ایران است. رشدی، انقلاب اسلامی ایران را پدیده‌ای مؤثر در دنیای امروز می‌داند، و امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب اسلامی را چهره‌ای مخدوش و ضد تاریخ و تمدن و آزادی ترسیم می‌کند.

۳) نویسنده کتاب آیات شیطانی

احمد سلمان رشدی، در ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷ میلادی در خانواده‌ای مسلمان در بمبئی هند به‌دنیا آمده است.

سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی

با تشکیل پاکستان، خانواده‌ی وی به کراچی رفتند و از آن‌جا به انگلستان مهاجرت کردند. رشدی در سیزده‌سالگی وارد انگلستان شد و دوران تحصیلات مدرسه و دانشگاه خود را در انگلستان سپری کرد. پس از چند سال با اخذ شناسنامه انگلیسی، از تابعیت هندوستان خارج و تابع دولت انگلستان شد. وی با انتقادات گاه‌وبی‌گاه از مارگارت تاچر و نوشتن کتاب، کوشید خود را روشن‌فکر معرفی کند.

نخستین رمان رشدی با نام گریموس در سال ۱۳۵۳ در انگلستان توجه بسیاری را جلب نکرد. هفت‌سال بعد، داستان بلند بچه‌های نیمه‌شب وی که دربردارنده‌ی انتقاداتی از مبارزات استقلال‌طلبانه مردم هندوستان است، برنده بزرگ‌ترین جایزه ادبی انگلستان به نام «بوکرپرایز» (Booker Prize) شد و در ۵۰۰ هزار نسخه در سراسر جهان به فروش رسید. شرم، عنوان سومین رمان این نویسنده است.

آیات شیطانی، عنوان چهارمین رمانی است که رشدی به سفارش رئیس یهودی انتشارات وایکینگ در وضعی که از همان آغاز نگارش، گاردی از وی محافظت می‌کرد، نوشت.

رشدی در نگارش خود از بورخس و گارسیا مارکز تقلید می‌کند و به شیوه‌ی رئالیسم جادویی، داستان می‌نویسد. وی اسم‌های تاریخی را تغییر می‌دهد و رویدادها را دگرگون می‌کند و در این کار هیچ قانون و ضابطه‌ای را رعایت نمی‌کند. این شیوه‌ی نگارش، به وی امکان می‌دهد هرچه بخواهد، به دیگران نسبت دهد و در عین ‌حال بتواند به‌راحتی همه‌چیز را انکار کند.

۴) آیات شیطانی اسم رمز جنگ تمدنی غرب علیه اسلام

در اینجا دو سؤال مطرح می‌شود: اول این‌که آیا سلمان رشدی خود شخصاً اقدام به این کار زشت، نابخشودنی و خطرناک کرد و خود را در معرض خطر قرار داد یا داستان چیز دیگری است؟ و دوم این‌که هدف از این اقدام چه بوده است؟

سلمان رشدی پس از صدور فتوای ارتدادش توسط امام خمینی

سلمان رشدی در کنار گیلون آیتکن؛ درست پس از صدور فتوای ارتدادش توسط امام خمینی (ره)

در پاسخ به سؤال اول لازم است مجدداً به هویّت نویسنده، حامیان و سفارش‌دهندگان این رمان نگاهی انداخت. سلمان رشدی هرچند در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمد، ولی در انگلستان به بی‌دینی و بی‌اعتقادی مطلق رسیده و در نهایت، منکر خدا شد. وی این ارتداد را در مصاحبه با مجله «اشتترن» در ۷ آبان ۱۳۷۱، تحت عنوان «من قهرمان نیستم» به تفصیل توضیح داده است. وی بعد‌ها با انتشار رمان‌هایی به عضویت انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان در آمد و سپس عضو هیئت انستیتوی فیلم انگلستان و هیئت مشاورین انستیتوی هنر‌های معاصر انگلستان گردید و طی سال‌های متمادی جوایز فراوانی عمدتاً از سوی خاندان سلطنتی انگلستان به وی تعلق گرفت که حاکی از بذل عنایت ویژه‌ی این خاندان به اوست.

رشدی کتابش را به سفارش رئیس یهودی انتشارات وایکینگ با دستمزد بی‌سابقه ۸۵۰ هزار پوند به رشته تحریر درآورد. پس روشن است که کتاب با حمایت دولت استعماری انگلستان و به سفارش یک فرد یهودی و با حمایت آن‌ها به چاپ رسیده است. از طرفی رقم حق‌الزحمه بالای این سفارش نیز نشان‌دهنده‌ی اهمیت بالای این کار برای کارفرمای آن بوده و از طرف دیگر نشان می‌دهد که رشدی بابت نوشتن این کتاب در واقع پول خون خود را دریافت کرده است. پس پاسخ سؤال اول روشن است که کتاب به سفارش و حمایت دولت استعماری انگلستان و یهود بین‌الملل منتشر شده است و به همین خاطر بعد از انتشار و پس از صدور حکم امام خمینی (ره)، نویسنده مزدور کتاب تحت حمایت امنیتی دولت انگلستان و اسکاتلندیارد (پلیس انگلیس) و بعد‌ها تحت حمایت FBI در آمریکا زندگی کرد و تاکنون نیز طبق اعلام خود غربی‌ها مبلغی بین یک تا ۱۰ میلیون پوند به‌صورت سالانه برای محافظت از وی هزینه شده است.

سلمان رشدی و گیلون آیتکن یهودی

سلمان رشدی در کنار گیلون آیتکن؛ پس از صدور فتوای ارتدادش توسط امام خمینی (ره)

حال که روشن شد کتاب موهن آیات شیطانی با حمایت دولت انگلستان و به سفارش یک شخص یهودی منتشر شد، پاسخ به سؤال بعدی ساده‌تر است. اگر به مقطع زمانی انتشار کتاب نگاه کنیم متوجه می‌شویم کتاب در همان مقطعی منتشر شد که امام خمینی (ره) آن نامه‌ی معروف را به «میخائیل گورباچف» رهبر شوروی نوشت و از پایان کمونیسم سخن گفت و به وی راجع به فروافتادن شوروی به دامان غرب هشدار داد.

برای امام خمینی (ره) که نگاه تمدنی به تحولات داشت، روشن بود که به علل مختلف شوروی توان ایستادگی در برابر تمدن مهاجم غرب را ندارد و به‌زودی دچار فروپاشی خواهد شد. این البته برای غربی‌ها هم مشخص بود که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اسلام دوباره به پاخاسته و این انقلاب آغازگر موج بیداری اسلامی و منشأ بیداری تمدنی اسلام به رهبری ایران خواهد شد و با شکست شوروی، راه چندان نیز برای جهان‌شمولی تمدن ضد دین و لیبرال غرب هموار نیست. از همین رو بود که در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در حالی‌که شوروی هنوز به فروپاشی نرسیده بود حمله به اسلام و اعتقادات اسلامی را آغاز کردند.

عکس سلمان رشدی بعد از ترور

جدیدترین عکس سلمان رشدی بعد از ترور

در واقع نوشتن کتاب سلمان رشدی نه اقدام شخصی یک فرد مرتد، بلکه یک اقدام حساب‌شده ضدتمدنی برای تحقیر و تضعیف اعتقادات اسلامی چند میلیارد مسلمان بود تا غرب از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با شعار آزادی بیان، زهر خود را ریخته و زمینه‌ی توهین به اعتقادات اسلامی و اسلام‌هراسی در کشور‌های مختلف را فراهم کند و اجازه‌ی خیزش جهانی اسلام را ندهد.

«آیات شیطانی» را باید اسم رمز تهاجم تمدنی غرب لیبرال و یهود بین‌الملل به خیزش تمدنی انقلاب اسلامی ایران دانست و رشدی را نیز مزدور بخش آنگلوساکسون جنگ تمدنی غرب علیه اسلام. راز حمایت شدید انگلستان از سلمان رشدی ملعون نیز به همین دلیل است که حتی پس از مهاجرت وی به آمریکا بعد از اعتراض‌ها به بودجه‌ای که انگلستان برای حفاظت از او تخصیص داده بود، حمایت مالی از وی را قطع نکرد تا جایی که چند سال پیش لرد احمد، نماینده مسلمان مجلس اعیان انگلیس و مشاور وزارت کشور انگلیس در امور نژادی گفته بود با وجود نقل مکان رشدی به آمریکا، دولت انگلیس مخفیانه کماکان مخارج محافظت از جان او را می‌پردازد!

حتی دو دهه بعد از انتشار کتاب نیز در سال ۲۰۰۷ میلادی، ملکه انگلستان به سلمان رشدی به‌دلیل آن‌چه خدمت به دنیای ادبیات (!) خوانده شد، لقب شوالیه اعطا کرد!

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ نارنجی در تیترهای فرعی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

مریم مقدس خواهر هارون نیست

مریم مقدس خواهر هارون نیست!

در تورات، موسی و هارون خواهری به‌نام میریام (مریم) دارند. در قرآن از مریم مقدس به‌عنوان «خواهر هارون» یاد شده است. این مسئله چگونه قابل توجیه است؟!

یک نظر

  1. برای این روشنفکر نمای تاریک ذهن که همچو فاحشه ای خود را به پیشنهاددهندگان پول و توجه و غیره فروخته تنها مرتد خواندنش و قتل او کافی نیست. باید آثاری در زمینه ادبیات، موسیقی، سینما، تئاتر و سایر عرصه ها ایجاد کرد و به مردم ایران و سایر کشور های اسلامی به طور خاص و سایر ممالک بطور عام فهماند که او کیست و چرا این موهن ترین توهین ها را به محمد مصطفی (ص) و سایر رسولان و همچنین امام راحل کرده و چرا آنچه گفته خزعبلاتی بیش نیست .در این زمینه یا کاری انجام نشده یا کم کاری صورت گرفته. اینکه صرفا مرتدش خوانیم و اقدام به کشتنش کنیم تنها باعث می‌شویم آنها که با خداوند و راهش مشکل دارند بر طبل مظلومیت خود بکوبند و ما اگرچه برحق هستیم به عنوان آدم بد شناسانده بشویم .باید از او نماد ساخت. نماد دیوانه ای پلید که در ظاهری موجه قصد نابودی دین و فرهنگ و ادب مخاطبش دارد . نباید از او در نظر آنکس که راه حق پی نمی‌گیرد یک شهید و قدیس ساخت که از نظر آنها نظری داده و به قتل رسیده . باید کاری کرد که همچو سوسکی که در زیر پا له می‌شود و کسی هم بر آن دل نمیسوزاند بیمیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 3 =