گروه‌های تندرو صهیونیست

گروه‌های تندرو صهیونیست را بشناسیم

گروه‌های تندرو صهیونیست در آرزوی تخریب مسجدالاقصی

تحولات سرزمین‌های اشغالی به ویژه شهر قدس و بالاخص مسجد الاقصی نشان می‌دهد که برخی گروه‌های افراط‌گرای دینی یهودی هستند که نه تنها خواستار تخریب مسجدالاقصی هستند، بلکه اقداماتی عملیاتی برای تحقق این هدف را در دستور کار دارند.

۱. نگهبانان کوه هیکل

نگهبانان کوه هیکل یکی از مهم‌ترین این گروه‌ها هستند که خواستار تخریب مسجدالاقصی شده‌اند. عناصر این گروه افراط ‌گرای صهیونیستی نقش مهمی در یورش‌های متعدد به این مسجد دارند، جرشون سولمون افسر سابق در یگان چتربازان اسرائیل رهبری این گروه را بر عهده دارد. وی تلاش دارد اموال لازم را برای تخریب مسجدالاقصی از طریق جمع‌آوری اعانه از یهودیان آمریکا و کانادا و استرالیا به دست آورد.
سولمون همواره این ادعا را مطرح می‌کند که اماکن مقدس مسلمانان در مکه قرار دارد و آن‌ها هیچ حقی نسبت به مسجدالاقصی ندارند. وی مدعی شده که نام قدس در قرآن ذکر نشده و این دلیلی بر صحت ادعاهای وی است. این گروه مهندس جدعون حرلیف را مسئول طراحی نقشه‌ای مفصل برای ساخت سومین هیکل موهوم بر روی ویرانه‌های مسجدالاقصی کرده است.

۲. آکادمی هیکل

آکادمی هیکل از دیگر گروه‌های افراط‌ گرایی است که به ریاست خاخام اسرائیل آرئیل در زمینه تخریب مسجدالاقصی فعالیت می‌کند. این خاخام صهیونیست یکی از مهم‌ترین خاخام‌های جریان دینی و قومی اسرائیل است. مرکز این جماعت در شهرک قدیمی قدس قرار دارد. این گروه از زمان آغاز به کار در سال ۱۹۹۵ به دنبال ایجاد مقدمات فقهی لازم برای مشروع جلوه دادن به تلاش‌های صهیونیست‌ها در جهت تخریب مسجدالاقصی برآمدند.
آرئیل نقش برجسته‌ای در ایجاد تغییر در رویکردهای جدید در لغو ممنوعیت برپایی مراسم‌های دینی یهودیان در مسجد الاقصی داشته است. اندکی بعد از اشغال قدس از سوی صهیونیست‌ها در سال ۱۹۶۷، خاخام ارشد این رژیم فتوای ممنوعیت برپایی مراسم دینی یهودیان در مسجدالاقصی را صادر کرد. وی مدعی بود که خاک این منطقه شامل بقایای جنازه‌های یهودیان قدیمی است و به همین علت نمی‌توان در آنجا نماز گزارد، مگر این‌که بار دیگر هیکل موهوم یهودی در آنجا ساخته شود.
تلاش‌های آرئیل برای قانع کردن تعدادی از همکاران خود از خاخام‌های ارشد اسرائیلی باعث شد تا آن‌ها توجیه‌های دیگری را برای جواز برپایی مراسم یهودیان در مسجدالاقصی بتراشند. این تلاش‌ها در ابتدا شکست خورد، اما در آغاز سال ۲۰۰۰ تعداد خاخام های حامی این رویکرد به اندازه‌ای شد که مجوز برپایی مراسم یهودیان در مسجد الاقصی را صادر کردند.
در ژولای سال ۲۰۰۸ پیش از ۱۰۰ تن از خاخام‌های ارشد صهیونیست فتوای جواز برپایی مراسم دینی یهودیان در مسجدالاقصی را صادر کردند. این موضوع باعث شد تعداد بیشتری از یهودیان به دنبال ورود به مسجدالاقصی برآیند، اما با این وجود باز هم مؤسسه ارشد خاخام های رژیم صهیونیستی تغییر فتوای اولیه در زمینه‌ی ممنوعیت نماز خواندن یهودیان در مسجدالاقصی را رد می‌کرد. به همین علت بود که این گروه افراط ‌گرای صهیونیستی از نظریه‌پردازی فقهی به اقدامات عملی روی آورد. روزنامه صهیونیستی معاریو در ژانویه گذشته اعلام کرد که هیئتی از اعضای این گروه به ایتالیا رفتند تا از دولت این کشور بخواهند بقایای هیکل موهوم دوم که تیتوس فرمانده ایتالیایی بعد از ازبین‌بردن یهودیان در این منطقه و تخریب هیکل به روم برده است را به آن‌ها تحویل دهند.

۳. حای فکیام

علاوه ‌بر دو گروه افراطی فوق، گروه دیگری نیز وجود دارد که حای فکیام نام دارد. فرماندهی این گروه در دست یهودا عتصیون یکی از رهبران سابق گروه‌های تروریستی یهودی است که مسئولیت انجام ترورهای مردان و شخصیت‌های برجسته‌ی فلسطینی را در آغاز دهه ۸۰ قرن گذشته برعهده داشته است.
عتصیون این گروه‌ را بعد از پایان دوره محکومیت ۴ ساله‌اش در زندان تشکیل داد، وی برای افکار افراط گرایانه خود به صورت علنی به نظریه‌پردازی مشغول شد و در این راستا به ستاره‌ی بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگو محور در شبکه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی درباره‌ی آینده قدس تبدیل شد.

۴. جنبش برای برپایی هیکل

جنبش برای برپایی هیکل گروه صهیونیستی دیگری است که به دنبال تخریب مسجدالاقصی و برپایی هیکل سلیمان بر روی ویرانه‌های آن است. این گروه متشکل از خاخام هایی از شهرک‌نشینان کرانه باختری و آمریکا است و به دنبال تقویت رویکردهایی یهودی در مورد ضرورت احداث هیکل موهوم بر روی ویرانه‌های مسجد الاقصی است و آن را از مهم‌ترین وظایف شرعی یهودیان در تمام نقاط دنیا معرفی می‌کند.
این گروه جشنواره‌ها و مطبوعات مختلفی برای خود دارد که در تمامی نقاط دنیا که یهودیان حضور دارند، منتشر می‌کند و سعی دارد آن‌ها را به ضرورت فعالیت در راستای احداث هیکل تشویق کند. برخلاف دیگر گروه‌های صهیونیستی که عضویت در آن‌ها تنها مختص به متدینان یهودی است، این گروه به دنبال جذب یهودیان لائیک و شخصیت‌های راست‌گرای مسیحی در ایالات متحده برآمده و در جمع‌آوری اموال لازم برای تأمین مالی فعالیت‌هایش بر روی این عناصر حساب کرده است.
این گروه همه ساله سعی دارد تظاهرات بزرگی را با حضور ده‌ها هزار نفر از یهودیان و مسیحیان راست گرا به سمت مسجد الاقصی برپا کرده و خواستار برپایی هیکل موهوم سلیمان بر ویرانه های این مسجد شوند.

۵. انصار هیکل

جنبش انصار هیکل از دیگر گروه‌های تندرو یهودی است که از سوی پرفسور هلیل فایس از نظریه‌پردازان جریان‌های دینی صهیونیستی در زمینه‌ی تخریب مسجدالاقصی و ایجاد جایگزینی دینی برای فرماندهی دولت آینده تشکیل شده است. برپایی این گروه بر اساس دیدگاه دارالفتوای کوچک است که در قرن پنجم میلادی رواج داشته است. فرماندهی این جنبش برعهده ۲۳ تن از مؤسسان آن است که به صورت دوره‌ای و محرمانه با هم دیدار می‌کنند.

۶. فرماندهی یهودی

حزب فرماندهی یهودی، برخلاف گروه‌های ذکر شده‌ی قبل، نه یک رویکرد دینی بلکه یک گروه سیاسی است که در راستای طرح صهیونیستی تخریب مسجدالاقصی فعالیت دارد. این گروه یکی از پایگاه‌های ایدئولوژیک مهم در حزب حاکم لیکود است که ریاست آن را موشه فیگلین معاون رئیس کنیست رژیم صهیونیستی بر عهده دارد. این گروه نقش عمده‌ای در یورش‌های متعدد به مسجد الاقصی ایفا می‌کند.

۷. سایر گروه‌ها

علاوه‌ بر این گروه‌های اصلی، جریان‌های صهیونیستی دیگری نیز در راستای حمایت از تخریب مسجد الاقصی وجود دارند که البته در درجه دوم اهمیت قرار دارند. یکی از این گروه‌ها جنبش زنان برای برپایی هیکل است. این تجمع به دنبال دستیابی به جواهرات جهت قرار دادن در هیکل موهوم در زمان احداث آن در جای مسجد الاقصی است. کنگره قدس گروه صهیونیستی دیگری است که به دنبال تسلط بر بیشترین تعداد از خانه‌های فلسطینی‌ها در منطقه قدیمی قدس است تا یهودیان در تمامی جهت‌ها مسجدالاقصی را در محاصره خود قرار دهند.

*****

تنها با یک کلیک به کانال تلگرام اندیشکده مطالعات یهود بپیوندیم:

تلگرام اندیشکده مطالعات یهود

همچنین ببینید

مقاله‌ی یک صهیونیست درباره‌ی دولت یهود

مقاله‌ی یک صهیونیست درباره‌ی دولت یهود

لیدرهای صهیونی همیشه اظهار می‌داشتند که صهیونیست‌ها نمی‌خواهند دولت یهود را تشکیل دهند، ولی آنها دروغ می‌گفتند و می‌خواستند اعراب را گمراه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پنج =