اسناد ارتباط مصدق با اسرائیل

اسناد ارتباط مصدق با اسرائیل

اسناد کم‌تر دیده شده از ارتباط مصدق با اسرائیل

شاید کم‌تر شنیده باشید که بیش از شش دهه قبل، آقای محمد مصدق با اسرائیل روابطی را برقرار کرده بود. به تعدادی از اسناد مربوطه در ادامه توجه کنید:

سند قرارداد بین بانک ملی و بانک اسرائیلی در دوره مصدق

«وزارت امور خارجه
اداره اول سیاسی
عطف به نامه شماره ۱۳۳۹/۱۳۴۶۴ مورخ ۸ مرداد ۱۳۳۲ راجع به مقدار پایاپای قرارداد بین ایران و اسرائیل باستحضار می‌رساند به ضمیمه یک نسخه از موافقت‌نامه پرداخت بین بانک ملی ایران و بانک لوسی لو اسرائیل را برای استحضار ارسال می‌دارد و بطوری‌که ملاحظه می‌فرمائید موافقت‌نامه مزبور فقط به منظور تسهیل واریز حساب دریافت و پرداخت در کشور ایران یا اسرائیل بین دو بانک منعقد گردیده است.
بانک ملی ایران»

مفاد قرارداد بانک ملی و بانک اسرائیلی در دوره مصدق

مفاد قرارداد بانک ملی و بانک اسرائیلی در دوره محمد مصدق

خلاصه‌ی موافقت‌نامه پرداخت بین بانک ملی ایران و بانک لوسی لو – اسرائیل

بمنظور تسهیل واریز حساب دریافت و پرداخت در کشور ایران و اسرائیل بین بانک ملی ایران و بانک لوسی لو – اسرائیل بشرح زیر موافقت حاصل گردید:
ماده ۱
پرداخت بهاء کالاهای کشور [!] اسرائیل که به ایران وارد شده یا بعداً وارد شود همچنین هزینه‌های مربوط به آن و کلیه پرداخت‌هایی که به حساب بستان‌کار کشور [!] اسرائیل از طرف ایران حواله شود و طبق قوانین و مقررات جاریه کشور ایران نظر معاملات ارز اجازه داده شده باشد توسط بانک ملی ایران انجام خواهد پذیرفت. بانک ملی ایران مبالغ نامبرده را به دولار آمریکا به بستانکار حسابی که در دفاتر خود بنام بانک لوسی تل‌آویو باز خواهد کرد منظور خواهد داشت بحساب مزبور هیچ‌گونه هزینه یا بهره‌ای تعلق نخواهد گرفت…
ماده ۳
برای تأمین حسن جریان پرداخت‌ها اشخاص ذوی‌الحقوق؛ بانک ملی ایران و بانک لوسی لو – اسرائیل یکدیگر را روزانه از دریافت و پراخت خود مستحضر خواهند داشت.
ماده ۴
انتقالات و پرداخت‌ها در ایران و در کشور [!] اسرائیل به پول داخلی هریک از آن‌ها به‌عمل خواهد آمد تسعیر ریال به دولار آمریکا و دولار آمریکا به ریال بر اساس مظنه رسمی مقرر تعیین تسعیر لیره اسرائیل به دولار آمریکا و دولار آمریکا به لیره اسرائیل بر اساس مظنه رسمی بانک لوسی لو – اسرائیل خواهد بود…
تهران ۲۱ خرداد ۱۳۳۲

سند واردات دولت مصدق از اسرائیل 1

سند واردات دولت مصدق از اسرائیل 2

در سند فوق فهرست اقلام وارداتی از رژیم غاصب صهیونیستی به ایران را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که مشاهده می‌شود دولت مصدق اقلام مختلف – از کود شیمیایی تا مداد و دندان مصنوعی – را از اسرائیل وارد می‌کرد!

رابطه علنی دولت مصدق با اسرائیل

سند درج شده‌ی فوق نشان می‌دهد که دولت مصدق نه‌تنها با اسرائیل رابطه داشته، بلکه از علنی‌کردن این رابطه نیز ابایی نداشته است! متن سند بدین شرح است:

«جناب آقای وزیر امورخارجه و سخنگوی دولت
خواهشمند است خبر زیر را برای درج در جراید و رادیو توزیع فرمایند:
اخیراً از طرف کشور [!] اسرائیل اظهار تمایل شده که قرار داد بازرگانی منعقد شود و در برابر خرید خشکبار پنبه و دانه‌های روغنی جو برنج و حبوبات کشور مزبور پیشنهاد می‌نماید که چه از کشورهای آمریکا یا اروپا کالای مورد احتیاج ایران را تأمین کنند و مقداری هم ارز بپردازند این پیشنهاد در محافل اقتصادی دولت تحت مطالعه است.
آقایان بازرگانان یا صاحب‌نظران در امور اقتصادی نیز می‌توانند راجع باین موضوع و شایسته بودن این‌گونه مبادلات اظهار نظر نمایند.
وزیر اقتصاد ملی»
۱۳۳۱/۱۱/۳

سند وزارت خارجه از ارتباط دولت مصدق با اسرائیل

«وزارت امور خارجه
روزنامه Agence Economique et finenciere چاپ پاریس به تاریخ ۱۲ ژوئن ۱۹۵۳ خبری از تل‌آویو منتشر نموده مبنی بر این‌که بین اسرائیل و ایران یک قرارداد پرداخت به مبلغ پانصد هزار دلار برای مبادله جنس (من‌جمله نفت) منعقد گردیده است.
خواهشمند است از صحت یا سقم این خبر این سفارت را مستحضر فرمایند.»

سند واردات دولت محمد مصدق از اسرائیل

فهرست دوم اقلام وارداتی از اسرائیل به ایران.
طبق این سند جناب آقای مصدق بند شلوار، جوراب و مسواک را نیز از اسرائیل وارد می‌کرده است!!

منبع: برگرفته از مقاله‌ی «دولت مصدق، جبهه ملی و رژیم صهیونیستی» در: فصلنامه ۱۵خرداد، شماره ۱۲، به قلم: حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی

سند وزارت خارجه دولت مصدق در همکاری با مهاجرت یهودیان ایران به اسرائیل

سند هفتم:

«وزارت امور خارجه
روزنامه ژروزالم پست چاپ اسرائیل در شماره ۱۴ فروردین ماه جاری خود می‌نویسد که آخرین هواپیمای حامل مهاجرین یهود از ایران در روز سیزدهم فروردین به فرودگاه لیدا وارد شده و تا این تاریخ در حدود پنجاه هزار تن یهودی از ایران به اسرائیل با هواپیما وارد شده‌اند و در حدود ۸۰ هزار نفر دیگر یهودی در ایران باقی هستند و مقامات مربوطه آژانس یهود اطلاع داده‌اند که از این به بعد مهاجرین یهود از ایران به‌وسیله خشکی و از راه ترکیه به اسرائیل خواهند آمد.
وزیر مختار- زین‌العابدین خاکسار»

تکمله:

مصدق یک نقطه قوت داشت و آن‌هم زیرکی در پنهان نمودن چهره‌ی خود بود!

شهید مدرس (ره) در خصوص مصدق می‌گوید:

پایه و کلاس اول سیاست، عوام‌فریبی است و من با نبوغ و دهایی که در آقای مصدق السلطنه سراغ دارم یقین دارم که ایشان همیشه در کلاس‌ اول سیاست‌مداری خواهد ماند و به کلاس دوم هرگز ارتقاء پیدا نخواهد کرد. عمر من کفاف نمی‌دهد ولی مردم ایران و شما نمایندگان ملت بیست سال بعد از این خواهید دید که این مصدق‌السلطنه در همان کلاس اول باقی است و آن روز تصدیق خواهید کرد که سیدحسن مدرس در شناختن مصدق السلطنه اشتباه نکرده است.

منبع: حسین مکّی، مدرس قهرمان آزادی، جلد۲، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ص۴۴۵.

بت‌های بیشتری را بشناسیم:
پرونده بت‌شناسی

بیشتر بدانیم:
مصدق السلطنه و ارتباط با شبکه فراماسونی

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

میرزا کریم خان رشتی چهرۀ مرموز تاریخ معاصر ایران

میرزا کریم خان رشتی چهرۀ مرموز تاریخ معاصر ایران (۲)

زمانی‌که نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان خطر جدی برای بریتانیا بود، شاهد پیدایش سازمانی سرّی هستیم به هدایت میرزا کریم خان رشتی بنام «کمیته ‌زرگنده».

یک نظر

  1. تشکر
    شکرالله مساعیکم
    کاش این مطالب دست بزرگان هم میرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 3 =