دوران اقامت سیدضیاءالدین طباطبایی در خارج از کشور از خرداد سال ۱۳۰۰ با برکناری وی از مقام نخستوزیری آغاز میشود و تا مهر ۱۳۲۲ که وی به کشور بازمیگردد، ادامه مییابد.
در پائیز سال ۱۳۱۰ حاج امین الحسینی مفتی اعظم فلسطین که در تدارک برگزاری کنگرهای جهت مقابله با افزایش موج مهاجرت یهودیان به فلسطین بود، دعوتنامههایی برای بسیاری از رجال دولتی و غیردولتی جهان فرستاد.
از ایران هیچ مقام دولتی در این کنگره شرکت نکرد، ولی دعوتنامهای برای سیدضیاءالدین طباطبائی که در آن زمان در ژنو به سر میبرد، ارسال گردید. سید نیز این دعوتنامه را پذیرفت و خود را به فلسطین رساند.
اجلاس این کنگره روز ۱۴ آذر ۱۳۱۰ با نطق حاج امین الحسینی آغاز شد. سیدضیاء که به سرعت توانست ریاست دبیرخانه کنگره را عهدهدار شود، پس از دوهفته اقامت به طور موقت به ژنو بازگشت تا کارهای شخصی خود را در این شهر سر و سامان دهد. او مجدداً در بهار سال ۱۳۱۱ به فلسطین بازگشت.
سید این بار ۸ ماه در فلسطین ماند و اقداماتی برای تأسیس کمیتههای ملی کنگره و ایجاد شعب آن در بعضی کشورهای عربی به انجام رساند و سپس مجدداً به اروپا بازگشت.
سیدضیاء در ۱۳۱۴ بار دیگر به فلسطین بازگشت و قطعه زمینی را در دره «بیتحون» در نزدیکی غزه خریداری کرد. او به تدریج با فروش اموال و اثاثیهاش در تهران به آبادی قطعه زمین خود در غزه پرداخت.
او طی ۸ سال که تا ۱۳۲۲ در فلسطین باقی ماند، ظاهراً به کار کشاورزی مشغول بود. اما مشهور است که وی به خواست انگلیس و برای بسط قدرت یهودیان صهیونیست در آنجا اراضی مسلمانان فلسطینی را خریداری میکرد و به یهودیان و آژانسهای صهیونیستی میفروخت. (۱)
حتی یکی از مهمترین نکاتی که در دوره پس از بازگشت سیدضیاءالدین طباطبایی به ایران از سوی جرائد حزب توده مطرح میشد، آن بود که وی با اقدامی غیراخلاقی یعنی با ابراز دوستی و جلب اعتماد فلسطینیان زمینهای آنان را خریداری میکرد و به یهودیان میفروخت. (۲)
نورالدین کیانوری نیز در کتاب خاطرات خود مینویسد: «سیدضیاء در فلسطین برای یهودیها کار میکرد. یعنی یهودیها از ظاهر اسلامی او استفاده میکردند. او زمینها را از مسلمانان میخرید و به یهودیان انتقال میداد.» (۳)
بهعنوان رئیس کنفرانس اسلامی، مسلمانان فلسطینی به او اعتماد داشتند و به راحتی اراضی خود را به وی میفروختند؛ پول این زمینها مستقیماً از صندوق آژانس یهود پرداخت میشد و سیدضیا پس از خرید زمین، آن را به صهیونیستها واگذار میکرد و حق دلالی خوبی میگرفت. مدتی بعد از آغاز این اقدام شوم، دست او رو شد و حجم معاملات زمین وی به شدت کاهش یافت. (۴)
سالهای دهه ۱۳۲۰، سالهای تشدید مهاجرت یهودیان از سراسر جهان به فلسطین از یک سو و اقتدار آژانسهای ثروت صهیونیستی از جانب دیگر بود. در این سالها و بخصوص در خلال جنگ جهانی دوم که سیدضیاءالدین طباطبایی نیز در فلسطین بود، این جریان تشدید فوقالعادهای یافت.
مع الوصف در میان اسناد موجود و آثار مورخین هیچ مدرکی که سیدضیاء موضعی علیه جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده باشد، وجود ندارد. برعکس، چنین به نظر میرسد که سیدضیاء از توسعه روابط سیاسی رژیم پهلوی با اسرائیل استقبال میکرده است. (۵)
پینوشتها:
۱ـ سیدضیاءالدین طباطبایی به روایت اسناد ساواک، صفحه ۲۶
۲ـ سیدضیاءالدین طباطبائی و فلسطین، همان، صفحه ۲۷
۳ـ خاطرات کیانوری، مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی دیدگاه، ۱۳۷۱، انتشارات اطلاعات، صفحه ۱۴۲-۱۴۳
۴ـ جواد نوائیان رودسری، سیدضیا؛ مشاور املاک صهیونیستها در فلسطین!، روزنامه خراسان، ۳ اسفند ۱۳۹۸
۵ـ «یکی از دوستان سیدضیاءالدین طباطبائی اظهار داشته که مقامات اسرائیل با نامبرده مدتی است مکاتبه دارند و منظور از این ارتباط جلب موافقت مقامات عالیه ایران برای بسط روابط با اسرائیل است. طباطبائی نیز قبول کرده که در صورت اطمینان به اختفاء فعالیتهای وی در این زمینه، از کمک به این امرکوتاهی ننماید و منظورش از محرمانه ماندن این ارتباط، جلوگیری از رنجش دوستان عرب او میباشد.» سیدضیاء الدین طباطبائی به روایت اسناد ساواک، صفحه ۱۷۲
چند عکس از سیدضیاءالدین طباطبایی
….
اندیشکده مطالعات یهود در پیامرسانها:
سلام
لطفا در مورد این شخصیت ها بیشتر مطلب بگذارید
آگاهی و بصیرتی که از این راه میتوان منتقل کرد بسیار بیش از روش های دیگر است
آیا سید ضیاءالدین طباطبایی یهودی مخفی بود؟؟ آیا یهودی مخفی بودن وی محتمل است؟
سندی بر یهودی بودنش موجود نیست
عالم به زمانه(بصیر), از هیچ اتفاقی تعجب نخواهد کرد
منقول از مولی الموحدین علیه السلام
به خدا باید پناه بردار سوء عاقبت؛ از آخرت را فدای دنیای خود و دیگری کردن!
به قول مرحوم راشد: خدایا! ما را مایهی عبرت دیگران قرار نده!-۱
من با دلیل اثبات می کنم که آقای طباطبایی یهودی بودن. اگه توی اینترنت در مورد مادر ایشون سرچ کنید می بینید که نوشته مادر ایشون از خاندان دهدشتی هستن. شهر دهدشت یکی از شهرهای بسیار کهن و باقدمت ایران هست که از قدیم الایام به واسطه نزدیکی به شهر بهبهان و استان خوزستان (دروازه ورود یهودیان از بابل به ایران)، مامن و محل زیست یهودیان بوده است.
همین طور شهر بهبهان که در همسایگی دهدشت هست نیز به دارا بودن یهودیان زیادی از قدیم معروف می باشد.
فامیل دهدشتی مشخصه یهودیان ساکن دهدشت بوده و با توجه به قرار دادن بقیه فکت های مربوطه (مانند: واگذاری اراضی فلسطین به یهودیان، سرمایه دار بودن و …) در کنار این فکت مهم می توان به یهودی بودن ایشون پی برد.