حبیب لوی

حبیب لوی دندان‌پزشک رضاخان

حبیب لوی که متن حاضر مستند به آثار و تحقیقات وی می‌باشد در ۱۲۷۵ ش در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۹۸۴م در آمریکا فوت نموده و بنا به وصیتش در فلسطین اشغالی دفن گردید. پدرش استاد زرگر دربار مظفرالدین شاه و جد مادری‌اش حکیم یحزقل طبیب دربار ناصرالدین شاه بود. پدربزرگ مادری او که عزرا یعقوب نام داشت ثروتمندترین فرد یهودی ایران به شمار می‌رفت.

حبیب لوی افسر یهودی

حبیب لوی مدرک پزشکی خود را از پاریس گرفته و سپس به عنوان اولین افسر یهودی وارد ارتش شده و دندان‌پزشک مخصوص رضاخان گردید.

حبیب لوی در دوران پهلوی

وی در سال ۱۹۱۹ به انجمن صهیونیست ایران پیوست و از اعضای فعال آن گردید که در همین ارتباط در همکاری تنگاتنگ با آژانس جهانی یهود نقش مؤثری در کوچاندن یهودیان ایران، افغانستان و بخارا به سرزمین فلسطین ایفا نمود.

حبیب لوی و خانواده

این صهیونیست دو آتشه از سال ۱۹۳۳ به بعد بارها به فلسطین سفر نموده و اقدام به خرید زمین و احداث خانه برای خانواده خود نمود. همچنین با تشویق بن زوی که بعدها رئیس جمهور رژیم صهیونیستی گردید و با همکاری دکتر گلدبرگ فعالیت جدی در خصوص راه اندازی آژانس یهود ایران نمود.

حبیب لوی و اسحاق بن زوی

لوی همچنین به درخواست بن گوریون اولین نخست وزیر صهیونیست‌ها مبادرت به ساخت یک هتل در بیت‌المقدس نمود که در سال ۱۹۸۱ افتتاح شد.

حبیب لوی و بن گوریون

صیون فرزند لوی نیز ادامه دهنده راه پدر صهیونیست خود بوده و با ورود با گروه تروریستی هاگانا فعالانه در کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و اشغال آن سرزمین مشارکت داشت.

حبیب لوی و رضا خان

حبیب لوی اولین جلد کتاب تاریخ یهود ایران را در سال ۱۹۵۶ در تهران منتشر نمود و دو جلد دیگر را در سال ۱۹۶۰ به چاپ رسانید. این کتب ضمن این‌که مبادرت به معرفی تاریخ قوم بنی‌اسرائیل می‌نماید و در خصوص یهودیان ایران نیز تاریخ‌نگاری می‌کند مملو از تحریفاتی است که لوی با تردستی خاص و هنرمندانه آن را در کتاب خود آورده تا برای خواننده غیرمسلمان نیز قابل پذیرش باشد.

حبیب لوی و خانواده‌اش

حبیب لوی و موشه دایان

منابع :
– سایت دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
– سازمانهای یهودی و صهیونیستی در ایران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، بهار ۱۳۸۴، ص ۵۷ تا ۶۰

[برای عکس‌های مقاله از کتاب «خاطرات من» نوشته‌ی «حبیب لوی» استفاده شده است.]

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

والت ویتمن روستو یهودی طراح انقلاب سفید

والت ویتمن روستو یهودی؛ طراح انقلاب سفید

والت ویتمن روستو در زمان کندی یک سلسله رفورم‌های اقتصادی را پی ریخت. بررسی تئوری روستو می‌تواند ماهیت و اهداف «انقلاب سفید» را روشن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 7 =