حمایت صهیونیستی از ویکی پدیا

حمایت صهیونیستی از ویکی پدیا

پرونده‌ای برای ویکی پدیا – یادداشت اول

تاریخچه ویکی پدیا

ویکی‌پدیا (Wikipedia) – که می‌کوشد خود را دانشنامه‌ای آزاد معرفی می‌کند- تحت نظر مؤسسه غیرانتفاعی «بنیاد ویکی‌مدیا» (Wikimedia Foundation) مدیریت می‌شود. ویکی‌پدیا پایگاه اطلاعات آزاد اینترنتی است که به ۳۲۶ زبان دنیا قابل استفاده است.

بنا بر ادعای این بنیاد، هدف ویکی پدیا برقراری و گسترش پروژه‌هایی با محتوای باز بر مبنای فناوری ویکی و در دسترس قرار دادن محتوای این پروژه‌ها برای عموم مردم به‌صورت رایگان است.

لوگو ویکی پدیا

دست‌اندرکاران این وب‌سایت می‌کوشند این‌گونه القاء کنند که با ایجاد فضایی کاملاً آزاد با حفظ ظاهر احترام به عقاید کاربران، منعکس‌کننده نظرات مختلف باشند، اما مانع از انتشار بخشی از دیدگاه‌ها و نظرات مخاطبان نیز می‌شوند. این گروه، به‌رغم ادعای آزاداندیشی، نشر عقاید افراد را تا آن‌جا می‌پذیرد که تلاقی با منافع این بنیاد نداشته باشد.

مستندات و مصادیق فراوانی را می‌توان ارائه کرد که آن‌چه در این پایگاه بارگزاری می‌شود، قبل از انتشار از سوی سرویس‌های اطلاعاتی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. هم‌چنان که بنگاه تبلیغاتی لندن، ‌بی‌بی‌سی در مورد ویرایش اطلاعات ویکی‌پدیا به‌دست سازمان سیا گزارشاتی را منتشر کرده است.

مؤسس ویکی پدیا یک یهودی [۱] خداناباور [۲] به‌نام «جیمی ولز» [۳] است. وی پس از سال‌ها فعالیت در عرصه‌ی تجارت و ثروت‌اندوزی ناگهان در سال ۱۹۹۶ پای به عرصه اینترنت می‌گذارد و قابل تأمل این‌که اولین سایت مستهجن خود را به کمک دو تن از دوستانش راه‌اندازی [۴] و بعدها سرمایه‌ی اولیه‌ی دائرةالمعارف آزاد نیوپدیا (سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳) و جانشین آن، ویکی‌پدیا را توسط آن تأمین می‌کند!!

جیمی ولز یهودی مؤسس ویکی پدیا

جیمی ولز در کنار دیوار ندبه

وابستگی ویکی پدیا به صیهونیست‌ها و سرویس‌های امنیتی

نشانه‌های فراوانی از وابستگی این پایگاه به صهیونیست‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی امنیتی غربی وجود دارد. جیمی ولز مؤسس این دانشنامه خود جزو مدعوین و سخنرانان «دومین همایش ریاست‌جمهوری رژیم صهیونیستی» بود که در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ برگزار شد. این همایش با هدف بررسی راه‌های ایجاد آینده‌ای بهتر برای رژیم غاصب اسرائیل و یهودیان جهان برگزار شد.

هم‌چنین وی میهمان میزگردی بود که توسط بنیاد «ویکتور پینچوک» و با حضور «شیمون پرز» برگزار شد. وی هم‌چنین روابط گسترده‌ای نیز با نخست‌وزیر اسبق انگلیس داشته است. حتی همسرش «کیت گاروی»، منشی تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس بوده است. [۵]

گفتنی است ویکی پدیا در سال ۲۰۱۱ هفتمین همایش سالانه‌ی خود را در حالی در اسرائیل برگزار کرد که اعراب و فلسطینی‌ها این همایش را تحریم کردند. [۶]

اسرائیل وَلِی (IsraelValley) سایت مشترک وزرات امور خارجه فرانسه و رژیم صهیونیستی، در گزارش خود نوشت: علی‌رغم بایکوت‌های افراط‌گرایان برای برگزاری همایش ویکی پدیا در شهر حیفا، این شهر در رقابت با شهرهای بزرگی همچون بارسلون، تورنتو و توکیو پیروز شد و میزبانی هفتمین همایش سالانه‌ی ویکی پدیا را برعهده گرفت.

ویکی پدیا در خدمت یهود و صهیونیسم و اسرائیل

بی‌بی‌سی نیز در بخش عربی خود در گزارشی نوشت که ویکی پدیا به دقت از سوی صهیونیست‌ها رصد می‌شود و در میان آن‌ها یکی از منابع پایه‌ی جمع‌آوری اطلاعات به‌شمار می‌رود. از این‌رو اخیراً دو سازمان یهودی تصمیم گرفته‌اند تا دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را با هدف حفظ و توسعه اطلاعات موجود در ویکی پدیا آغاز کنند.

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که چرا هرگاه در مورد مطلبی در گوگل جستجو می‌کنید، ویکی‌پدیا اولین و یا یکی از اولین نتایجی است که برای شما نمایش داده می‌شود؟!

تمرکز بر این سؤال، تقلای پشت‌پرده گوگل برای معرفی و گسترش دامنه‌ی فعالیت ویکی‌پدیا را فاش می‌سازد. به‌عبارتی گوگل با حمایت‌های پیدا و پنهان تلاش دارد تا ویکی‌پدیا در کل نتایج جست‌وجو جایگاه بالایی یابد و هنگامی‌که آمار بازدید آن بر اساس معیارهای عددی جزء بالاترین و برترین سایت‌ها به‌حساب آمد، در مجامع جهانی به‌عنوان منبع معتبر اطلاعاتی شناخته شود!

حمایت مالی گسترده صهیونیست‌ها از ویکی پدیا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروه قابل توجهی از مؤسسات حامی مالی ویکی پدیا، مؤسسات صهیونیستی هستند و یا توسط گروهی یهودی بنیان‌گذاری شده‌اند. یکی از این مؤسسات، مؤسسه «اوپن سوسایتی» یا همان «بنیاد سوروس» است که ادعا دارد در راستای گسترش دموکراسی، حقوق بشر و جامعه مدنی به فعالیت می‌پردازد. «بنیاد سوروس» (Soros foundation) با نام اصلی «بنیاد جامعه باز» (Open society institute) متعلق به «جورج سوروس» [۷]، سیاست‌مدار و سرمایه‌دار یهودی آمریکایی، در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. این مؤسسه یکی از مجموعه مؤسسات صهیونیستی است که علی‌رغم ادعای فعالیت‌های انسان‌دوستانه در زمینه‌های بهداشت عمومی، رعایت حقوق بشر و اصلاحات اقتصادی، عملاً به پشتیبانی مالی و آموزشی جنبش‌های براندازی در کشورهای مختلف جهان می‌پردازد.

جورج سوروس یهودی

جورج سوروس

نقش بنیاد سوروس در شکل‌گیری انقلاب گل لاله (Tulip Revolution) در قرقیزستان (۲۰۰۵)، انقلاب نارنجی (Orange Revolution) در اوکراین (۲۰۰۴)، انقلاب گل سرخ (Rose Revolution) در گرجستان (۲۰۰۳)، و انقلاب بولدوزر (Bulldozer Revolution) در صربستان (۲۰۰۰)، به رهبری آمریکا و سازمان‌های وابسته به این کشور در قالب سازمان‌های خیریه بر کسی پوشیده نیست.

«بنیاد میچل کِیپور» (Mitchell Kapor Foundation) که متعلق به فردی یهودی است و «بنیاد خانوادگی آرلین و آرنولد گلداستاین» (Arlene & Arnold Goldstein Family Foundation) که سابقه‌ی کمک به امور مربوط به اسرائیل را دارد، از دیگر مؤسساتی هستند که به حمایت مالی از ویکی‌پدیا می‌پردازند.

منابع:

[۱] https://simple.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Wales#:~:text=Jimmy%20is%20of%20Jewish%20ancestry
[۲] https://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Wales#:~:text=1%5D%5B143%5D-,Wales%20is%20an%20atheist
[۳] https://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Wales
[۴] https://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Wales#:~:text=two%20partners%20founded-,Bomis
[۵] https://en.wikipedia.org/wiki/Kate_Garvey#:~:text=to%20become%20diary-,secretary
[۶] https://wikimania2011.wikimedia.org/wiki/Main_Page
[۷] https://en.wikipedia.org/wiki/George_Soros

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده شده.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

ارتباط آیین حمل مشعل المپیک با جوامع مخفی

ارتباط آیین حمل مشعل المپیک با جوامع مخفی

حمل مشعل المپیک به‌عنوان رویدادی که در آن مردم این مشعل را در سراسر کشور میزبان می‌گردانند، برای کسانی که این سنّت را ابداع نمودند حرکتی نمادین محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =