نقشه چرچیل درباره تشکیل دولت اسرائیل

بخشی از کتاب یادداشت‌های حییم وایزمن، اولین رئیس‌جمهور اسرائیل درباره چرچیل

در اوایل سال ۱۹۴۲ مستر وینانت [جان گیلبرت وینانت John Gilbert Winant] سفیرکبیر آمریکا در انگلستان مرا برای ملاقات خود دعوت نمود و نامه‌ای را که مستر روزولت [فرانکلین روزولت Franklin D. Roosevelt] برایم فرستاده بود، به من داد.

فرانکلین روزولت Franklin D. Roosevelt

فرانکلین روزولت؛ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا

در نامه‌ی مزبور، مستر روزولت از من تقاضا کرده بود که به آمریکا بروم و عهده‌دار ریاست یکی از کارخانجات شیمی مخصوص کاؤچوک [=کائوچو] بشوم. و در واقع در ماه مارس ۱۹۴۲ به آمریکا رفتم، ولی پیش از مسافرت از لندن لازم دانستم یک دیدنی از مستر چرچیل [وینستون چرچیل Winston Churchill] نیز به عمل آورم.

وینستون چرچیل و آلبرت اینشتین

وینستون چرچیل و آلبرت اینشتین

مستر چرچیل مرا در کاخ وزارت امورخارجه ملاقات و آرزوی سفر خوشی برایم نمود و ناگهان موضوع صحبت خود را تغییر داد و گفت:

«میل دارم بدانید که من برای پیشرفت قضیه شما (قضیه فلسطین) نقشه خوبی تهیه کرده‌ام، ولی این نقشه عملی نخواهد شد مگر پس از خاتمه‌ی جنگ [=جنگ جهانی دوم] و خلاصه‌ی نقشه من این است که ملک ابن‌سعود را پیشوا و مرد اول خاورمیانه می‌سازد، مشروط بر این‌که برای پیشرفت برنامه‌ی شما در فلسطین با یهودی‌ها تشریک مساعی نماید. شکی نیست که ماها نیز همراه و یار شما خواهیم بود. ولی باید گفته‌ی مرا کاملاً محرمانه نگاه داشته و کسی از آن اطلاع حاصل ننموده و فقط بایستی حرف‌های مرا به مستر روزولت برسانی و مطمئن‌ باش هرگاه من و روزولت چیزی را بخواهیم آن را عملی خواهیم کرد».

وینستون چرچیل و دیوید بن گوریون

وینستون چرچیل و دیوید بن گوریون
عکس از یک مجموعه‌ی خصوصی به‌همراه امضای هردو شخصیت

این عین حرف‌هایی است که مستر چرچیل موقع خداحافظی به من گفته بود. از نزد ایشان خارج شده و کاملاً مبهوت ماندم. ممکن بود من به حرف‌های ایشان ترتیب اثری ندهم، ولی اتفاقی که قبل از این پیش‌آمد برایم روی داده بود مرا امیدوار ساخت.

جان فیلبی John Philby مشاور ملک ابن سعود

جان فیلبی مشاور ابن سعود

خلاصه‌ی آن حادثه این است که مستر جون فلبی [جان فیلبی John Philby] رایزن ملک ابن‌سعود [عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود] چند ماه پیش‌تر مرا ملاقات و راجع به فلسطین و اعراب صحبت‌هایی کردیم و یکی از حرف‌های ایشان که من هم آن را در آن وقت یادداشت کردم این بود:

«من عقیده دارم برای حل قضیه یهود هم‌چنان که مایل باشید دو چیز لازم است: یکی آن‌که روزولت و چرچیل به ملک ابن‌سعود بگویند که ما میل داریم و می‌خواهیم که نقشه یهودی‌ها در فلسطین عملی شود، دوم آن‌که روزولت و چرچیل متفقاً سعی کنند که ملک ابن‌سعود را پیشوای خاورمیانه نموده و قرض‌های بزرگی برای آبادی کشور خود به او بدهند».

israel money ، chaim weizmann

هنگامی که به آمریکا رسیدم و مستر روزولت را ملاقات کردم، حرف‌های مستر چرچیل را به ایشان رساندم که مورد علاقه و دلبستگی ایشان واقع گردید.

هارولد بی. هاسکینز Harold B. Hoskins

در آمریکا نیز مستر هوسکین [هارولد بی. هاسکینز Harold B. Hoskins] نماینده‌ی مخصوص روزولت را ملاقات و ایشان اظهار داشت که:

«هرگاه یهودی‌ها قدری تساهل نمایند، قضیه فلسطین حل خواهد شد و می‌توان در عرض بیست‌سال نیم‌میلیون مهاجر یهودی به فلسطین بفرستیم».

کتاب یادداشت‌های حییم وایزمن درباره وینستون چرچیل

منبع: ترجمه از روزنامه عربی «الصریح» چاپ نابلس؛ شماره ۲۳ مورّخ ۱۹۴۹/۸/۲۷ (۵ شهریور ۱۳۲۸)

…..

بیشتر بدانیم:
وینستون چرچیل در خدمت روچیلدها
نقش استالین در تأسیس کشور جعلی اسرائیل

……

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

مئیر عزری سفیری که سفیر نبود

مئیر عزری؛ سفیری که سفیر نبود!

شاه در سال ۱۹۵۷ با توجه به اهمیت همکاری اسرائیل در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =