مقایسه کوروش با چنگیزخان

مقایسه کوروش با چنگیزخان

در کتاب‌های درسی عموم کشورها کوشش می‌شود تا چهره‌ای کریه از متجاوزان بیگانه و چهره‌ای منزّه از متجاوزان خودی نشان داده شود. در ایران عده‌ای به کوروش می‌نازند و در مغولستان عده‌ای به چنگیزخان (تموچین) و در ازبکستان به تیمور لنگ. در جاهای دیگر نیز به آتیلا و نرون و دیگران.
اما با این حال می‌توان فارغ از تاریخ‌سازی‌ها و تبلیغات رایج، نگاهی اجمالی به کوروش و چنگیزخان نمود و مقایسه‌ای کوتاه میان آنان ترتیب داد:

۱. چنگیزخان و کوروش هر دو جهان‌گشا و متجاوز به سرزمین‌های دیگر بوده‌اند.
۲. چنگیزخان و کوروش هر دو در تجاوزات خود از قتل‌عام مردم و آتش زدن خانه آنان باکی نداشته‌اند.
۳. چنگیزخان قبایل مغول را با هم متحد کرد و با تجاوز به کشورهای همسایه امپراتوری مغولان را پایه‌گذاری کرد. کورش نیز قبایل پارسی را با هم متحد کرد و با تجاوز به کشورهای همسایه امپراتوری پارس را پایه‌گذاری کرد.
۴. چنگیزخان و کوروش هر دو از فرزندان شاهان محلی یا رؤسای قبایل ناحیه خود بوده‌اند.
۵. چنگیزخان استفاده از هرگونه القاب و صفات تجملاتی و تشریفاتی را ممنوع کرده بود و هر شخصی را فقط می‌بایست با نام او خطاب کرد. کورش چندین لقب افتخاری برای خود وضع کرده بود.
۶. چنگیزخان مردم عادی در کوچه‌های نیشابور را قتل‌عام کرد. کوروش مردم عادی در کوچه‌های نینوا را قتل‌عام کرد.
۷. چنگیزخان و کوروش هر دو دارای زنان متعدد بودند.
۸. چنگیزخان در زمان حیات خود امپراتوری‌اش را میان پسران و برادرانش تقسیم کرد. کوروش پسرش کمبوجیه را به ولیعهدی خود انتخاب کرد.
۹. چنگیزخان یک سلسله نظام اداری و لازمه‌های کشورداری را برای امپراتوری خود بنیان گذاشت. کوروش هیچ نظام اداری یا لازمه کشورداری بنیان ننهاد.
۱۰. چنگیزخان به هیچ دینی گرایش نداشت و هیچ دینی را حمایت یا تبلیغ نمی‌کرد. کوروش گرایشات دینی داشت و همواره خود را برگزیده خدا می‌دانست و اعمال نیایشی و قربانی‌های لازم را برای شکرگذاری خدایان بجای می‌آورد.
۱۱. چنگیزخان جهان‌گشایی و فتوحات خود را به خواست خدا نمی‌دانست و خودش را خدای روی زمین می‌دانست. کوروش جهان‌گشایی و فتوحات خود را در ظلّ الهی و به خواست خدا قلمداد می‌کرد.
۱۲. چنگیزخان با اینکه اعتقاد دینی نداشت، اما دخالتی در مناسک دینی دیگران نمی‌کرد و حتی مجازات‌های سختی برای آزار رسانندگان به پیروان ادیان گوناگون مقرر کرده بود. وضع چنین مجازات‌هایی از طرف کوروش دیده نشده است.
۱۳. چنگیزخان خط اویغوری را به عنوان خط رسمی ممالک خود برگزید و دستور داد تا مغولان و بویژه کودکان این خط را بیاموزند. در زمان کوروش تنها فنون رزمی و تربیت نظامی‌گری آموخته می‌شد.
۱۴. چنگیزخان دستور داد پس از مرگ، او را در جایی دفن کنند که هیچ نشانی از آن نباشد. کوروش برای خود مقبره‌ای فاخر ساخت (اگر آن بنا آرامگاه کوروش باشد).
۱۵. چنگیزخان یک سلسله قوانین به نام «یاسا» وضع کرد که عمدتاً دربردارنده مجازت‌های سخت و خشنی بود. اما با این حال، نظم معینی به وضعیت قوانین مدنی و جزایی و خانوادگی و اقتصادی امپراتوری داد. کوروش هیچ قانون‌نامه و مقررات مدنی یا جزایی وضع نکرده است.
۱۶. چنگیزخان یکی از پسرانش را به دلیل بی توجهی به قانون شخصاً مجازات کرد و او را به تعداد معین چوب زد. از کوروش رفتاری مشابه دیده نشده است.
۱۷. چنگیزخان برده‌داری و زنا را بین مغولان ممنوع کرد. کوروش برده‌داری را رونق داد و دختران در زمان او و در شرایط بدهکاری، وادار به بهره‌کشی جنسی می‌شدند.
۱۸. از چنگیزخان گزارش‌هایی دال بر رفتار نیک او با زنان در دست نیست. از کوروش گزارش‌هایی وجود دارد که زنان را در جنگ به اسارت می‌گرفته و گاه به سرداران خود می‌بخشیده است.
۱۹. ازدواج با محارم در قوانین چنگیزخان بطور کلی ممنوع بود. ازدواج با محارم در زمان کوروش در خاندان سلطنتی رایج بود.
۲۰. چنگیزخان دانشمندان و ادیبان و گروهی دیگر را از پرداخت مالیات یا خراج معاف کرده بود. چنین نمونه‌ای از زمان کوروش دیده نشده است.
۲۱. چنگیزخان و اعقاب او علاوه بر نابودی مدنیت‌های گوناگون، موجب سرنگونی قطعی خلفای عباسی نیز شدند. کاری که تمامی سرزمین‌های مشرق‌زمین نیاز مبرمی بدان داشتند و همواره ناکام می‌گردیدند. هر چند که از تله‌ای به تله دیگر افتادند. اما کوروش و اعقاب او منجر به سرنگونی حکومت‌ها و تمدن‌هایی همچون ماد و لیدی و عیلام و بابل و مصر و هند و دیگر جاها شدند. تمدن‌هایی که سرآمدان فرهنگ و مدنیت زمان خویش بودند.
۲۲. از زمان بازماندگان چنگیزخان نمونه‌هایی از بناهای عام‌المنفعه و آثار معماری و هنری بازمانده و سبک‌های تازه‌ای در هنر و معماری پدید آمده است. از زمان کوروش و بازماندگان او چیزی جز چند کاخ‌ سلطنتی و سنگ‌نگاره شاهان شناخته نشده و آنچه پیش از کوروش وجود داشت، برای همیشه از بین رفت.
۲۳. در مجموع، چنگیزخان ترکیبی از یک متجاوز و غارتگر و بنیانگذار سازمان کشوری و نظام اداری بود. اما کوروش فقط متجاوزی غارتگر بود.

ایرانیان بیش از هر مردم دیگر پایمال کوروش شدند و مغولان نیز بیش از مردم دیگر پایمال چنگیزخان. تمامی ساکنان سرزمین‌هایی که به دست کوروش و چنگیزخان تصرف شده و به خاک و خون کشیده شدند، قربانی جهان‌گشایان و زیاده‌خواهانی بودند که آسایش و همزیستی انسان‌ها را قربانی هوس‌ها و زیاده‌خواهی‌های مرگبار خود کردند.

نویسنده: رضا مرادی غیاث‌آبادی

منبع: http://ghiasabadi.com/genghis-khan-cyrus.html

 …..

بیشتر بدانیم:

کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟

کوروش هخامنشی در منابع کهن ایرانی

آیا کوروش فقط یک زن داشت؟

کوروش هخامنشی و مصادره اسناد تاریخی

محبوبیت مردمی: کوروش یا نبونید؟

کوروش کبیر و نابودی شهر اُپيس

از مقبره مادر سلیمان تا آرامگاه کوروش

بررسی ستایش کوروش در تورات

کوروش از نگاه طبری و بلعمی

خیانت در ترجمه منشور کوروش

کوروش هخامنشی و پرستش مردوک

…..

تنها با یک کلیک به کانال تلگرام اندیشکده مطالعات یهود بپیوندیم:

تلگرام اندیشکده مطالعات یهود

همچنین ببینید

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

بانکداران یهودی، شامل بانک اگیبی و پسران و بانک مورشو و پسران در طول فعالیت خود، تمام قدرت پولی منطقه را در دوران پادشاهی هخامنشیان در اختیار داشتند.

۱۰ نظر

  1. با سلام
    با نگاهی به تاریخ حمله مغول به ایران مشخص می شود که چنگیز به برده داری اعتقاد داشته است.
    بارها و بارها خوانده ام که مغولان مردان شهرهای مرو ، بلخ ، ری و …. را می کشتند و زنانشان را برای بردگی می بردند و شهرها را نابود می کردند( شهرهای مذکور به گونه ای توسط مغولان محو شدند که تا چند سده اصلا وجود خارجی نداشتند) همچنین برده ها از سزمینشان به کشورهای دیگر منتقل می شدند( برده ای چینی ایرانی و یونانی در غیر کشور خود بودند)

    • منبع بدید منبعی که نویسنده هاش پان ایرانیست و متعصب نباشند؟

    • چنگیزخان درسته قتل عام زبادی کرده ولی هر شهری که تسلیم شدن رو بهشون اصلا ازاری نرسونده تمام قوانین چنگیزی امروزه در اکثریت کشورها استفاده میشه پستچی های چنگیزخان بقدری سریع بودن که تاریخدان ها میگن بهتر از پستخانه امریکا عمل میکردن تاجران از غرب دنیا به شرق دنیا به راحتی و تو امنیت مسافرت میکردن اولین پول کاغذی رو چنگیزخان درست کرده اولین رصدخانه دنیا تو مراغه به دست پسرش ساخته شده بزرگترین دانشگاه دنیا به دست هولاگو نوه چنگیزخان داخل تبریز شاخته شده و بسیار زیاد کارهای هست که به دست چنگیزخان انجام شده ایا کوروش چه کارهای کرده کدام خدماتی رو به دنیا کرده بود به غیر از قتل و غارت ملت های دنیا که حتی هرودوت میگه وقتی کوروش کشته شد صلح به جهان برگشت

  2. کوروش هخامنش

    دروغ گوهای کثیف چی رو میخواهید ثابت کنید پانترک یا پانعرب بودنتون رو
    سگ کوروش هم نمیشید

    • ما نه ترکیم نه عرب (البته ترک بودن و عرب بودن فی نفسه نه فضیلت است و نه رذیلت همان‌طور كه فارس بودن هم نه فضیلت است و نه رذیلت). ما تنها به دنبال حق هستیم و بس. اما بگذارید سؤالی را که تا کنون بارها در همین سایت مطرح کرده‌ایم مجدداً مطرح کنیم که: به‌راستی چرا «غالب» حامیان کوروش هخامنشی تا این حد نژادپرست، فحّاش و بی‌تربیت هستند؟!

    • تمام اینهایی که نوشته واقعیت هستش اولین رصدخانه دنیا رو هولاگوخان ساخته اولین دانشگاه ایران رو هولاکوخان ساخته بیشتر از نود درصد اثار تاریخی ایران سبک ایلخانی هستش تمام قوانین چنیگزی در کشورهای پبشرفته استفاده میشه اینهارو میتونی خودت بری مقایسه کنی ولی از کوروش کدوم بناهای تاثیر گذار به جا مونده کدام کارهای رو انجام داده که واسه بشریت خیری داشته باشه

  3. #کوروش_کبیر

    ?فرزندان کوروش اکنون در کدام سرزمین زندگی می‌کنند؟!

    #شهید_مطهری

    ✅حقیقت این است که #ادعای جدا بودن خون‌ها و نژادها خرافه‌ای بیش نیست. نژاد سامی و آریایی و غیره به صورت جدا و #مستقل از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آن‌قدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثری از نژادهای مستقل باقی نمانده است.

    ✅بسیاری از مردم امروز ایران که ایرانی و فارسی زبان‌اند و داعیه ایرانی‌گری دارند، یا عرب‌اند یا ترک یا مغول، همچنان‌که بسیاری از اعراب که با حماسه زیادی دم از #عربیت می‌زنند از نژاد ایرانی یا ترک یا مغول می‌باشند. شما اگر همین حالا سفری به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را می‌بینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جای دیگری هستند.

    ✅شاید بسیاری از کسانی که نژادشان از #کوروش و داریوش است، الان در کشورهای عربی تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیاری از اولاد ابوسفیان‌ها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه می‌زنند.

    ?خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۵۶

  4. دقیقا حق مطلب را ادا کردید هرکس هم نظر مخالف میده یک متعصب افراطی است، کورش و چنگیزخان هردو جنایتکار و هردو در محضر تاریخ روسیاه هستند ، کسانی که به چنگیزخان افتخار میکنن انگار در جنایت های او شریک هستند و کسانی که کورش را میپرستند بدانند هیچ پادشاهی آنقدر پول نداشته که اینهمه سرباز و تشکیلات را اداره کنه و نصف دنیا را فتح کنه ، قطعا خیلی خون های بی گناه ریخته خیلی اموال دزدیده شده خیلیا شکنجه شده اند ، امیدوارم یک روزی صلح جهانی برقرار بشه و هیچ قلدری قصد دست درازی به حریم بقیه را نداشته باشه

  5. اگر آدم کمی انصاف داشته باشه و قرار باشه با عینک واقع بینی قضاوت کنه باید اعتراف کنه هم کوروش کبیر و هم چنگیز خان هر دو جنایات زیادی در ایران انجام دادند و نباید متعصبانه و کورکورانه به اونها تعصب داشته باشیم…..

  6. در مورد کورش همین بس که هر اثری از دوران هخامنشیان پیدا کردند انگلیسی ها و فرانسوی ها برداشتند و بردند و ترجمه کردند و جعل کردند و خدا میداند که چه دست هایی در آن نبردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 5 =